
Pro és kontra: Miért érdemes tárcsafékes bringát választanod?
Pár évvel ezelőtt még nagy felháborodást keltett a tárcsafékek megjelenése az országúti versenyek világában. Éles viták alakultak ki a rendszer támogatói és ellenzői között.
Pedig a tárcsafék egyre jobban hódít: míg régebben inkább egy menőzésre való extra volt, mára szinte alaptartozék lett már a komolyabb amatőr kerékpárokon is.
De miért érdemes tárcsafékes bringát venni? Mik az előnyei és mik a hátrányai?
Kitűnő fékerő – esőben is
A tárcsafék vitathatatlanul legnagyobb előnye az elképesztő fékerő. A rövidebb fékútnak köszönhetően az ilyen bicikliken sokkal finomabban adagolható a fékezés és sokkal erőteljesebben tudsz „odalépni”, ha szükség van rá – akár lejtmenetben is.
Ráadásul a tárcsafék akár esős úton is képes csúszás-mentesen megállítani a járgányt. Ez a hagyományos V-fékekről nem igazán mondható el.
A hagyományos fékrendszerben a fékezőfelület maga a felni, így a vizes úton nagy csúszkálás lehet egy nagyobb fékezés vége. Sáros terepen pedig simán összegyűlik a kosz a féken, ezzel akár teljesen leállítva a kereket, neked pedig rosszabb esetben nagy esést okozva.
A tárcsaféknél azonban a fékezőfelület magasabban helyezkedik el és így sokkal kevesebb nedvesség kerül a rotorra. A fékpofák sem érintkeznek a sárral-latyakkal, ezért mostohább időjárás esetén is megmarad a brutálisan erős fékhatás.
Éppen emiatt a tárcsafékes bringákat kevesebbszer kell tisztítani is a fékpofák elhelyezkedése miatt, mint a V-fékrendszerűeket.
Nem kopik a felni
A hagyományos, V-fékeknél a bringa felnije maga a fékező felület. Ezért értelemszerűen fékhasználatakor kopnak a kerekek. A tárcsafékes rendszernél azonban gumimérettől függetlenül érintetlen marad a felni, nem kopik.
Ráadásul a tárcsafék betétek sokkal jobban bírják a strapát, mint a hagyományos fékrendszerek. Sőt, még a felni ütődései sem befolyásolják a fentebb említett csodás fékerőt.
Downhill? Monti? Akkor tárcsa!
A fentebb említett tulajdonságok miatt magától értetődik, hogy a downhill és mountain bike műfajokban mára teljesen megkerülhetetlenné vált a tárcsafék.
Nem kell profi versenyzőnek lenni ahhoz, hogy egy terepen száguldozós délelőttöt tönkretegyen a V-fékbe ragadt sár.
Ahogyan azt is könnyű belátni, hogy a downhilles lejtmenetekhez nagyon nagy szükség van a tárcsafék kitűnő, csúszás-mentes fékerejére.
Mikor nem jó a tárcsa?
Ezt a kérdést inkább úgy érdemes feltenni, hogy „Mikor nem érdemes tárcsaféket venni”. Ha a biciklizés számodra inkább hobbi, vagy alkalmanként használt közlekedési eszköz, akkor valószínűleg nem éri meg beruházni a tárcsafékbe.
Az ilyen fékrendszerrel felszerelt bringák még mindig a drágább kategóriát képviselik és nem feltétlenül fogod megérezni az előnyeiket. Ha zömmel száraz időben, jó terepen tekersz közepes sebességgel, akkor egy V-fék tökéletesen ki fogja szolgálni az igényeidet.
A tárcsafék hátrányai
A tárcsaféket csak az arra alkalmas bringaváz, villa és kerékagy hármashoz lehet felszerelni, így, ha meglévő kerékpárod rendszerét alakítanád át, azzal lehet, hogy nagy fejtörést és sok költséget okozol magadnak.
Ezen kívül hátrányos lehet még a tárcsafék az olyan helyzetekben, ahol tényleg nagyon kritikus, mennyit nyom a bicikli. A tárcsafékes rendszerek ugyanis még mindig nehezebbek valamivel a hagyományos V-fékeknél.
A tárcsafékhez ugyanis kell egy rotor, erősebb kerékagy, több küllő és maga a féktest is bonyolultabb. A súly-kérdés megoldására léptek előre egyébként a hidraulikus tárcsafékek, ezeknek a fékereje is jobb, viszont drágábbak és a beállításuk is sokkal költségesebb.
Nézz körbe áruházunkban és szerezz be minden bringás cikket, amire csak szükséged lehet!